Training Voorbereid op incident of complicatie

Bij elke onverwachte uitkomst van een behandeling, verrichting of het nalaten ervan moet u als  zorgverlener een moeilijk gesprek voeren met de patiënt of diens familie.

Patiënten hebben informatie nodig

Slecht nieuws

Het type gesprekken die u het liefst niet voert of bij voorkeur uitstelt. Toch helpt u dat niet, laat staan de patiënt of de familie.

Onderzoek heeft uitgewezen dat patiënten (of familie) informatie nodig hebben om met fouten en complicaties om te gaan, om het te kunnen verwerken. Voor hen maakt het in eerste instantie nog niet uit of het fout is gegaan of gedaan, voor hen is de uitkomst hetzelfde. Wat ze in ieder geval willen, is ervaren dat ú het betreurt. Alleen als u eventuele fouten niet verhult of ontkent, valt u soms het onschatbare geschenk van vergeving ten deel.

Praktijkgericht

Voorafgaand aan de training houden we een telefonische intake. Vervolgens vragen wij u een korte zelftest in te vullen op basis van het interactiemodel ‘de Roos van Leary’. Tijdens de training oefenen we met empathisch communiceren aan de hand van cases uit uw eigen praktijk. We laten u het belang van non-verbale communicatie ervaren, geven praktische handvatten en onderbouwen het praktijkgedeelte met een compact stuk theorie. U leert wat u wel en niet moet zeggen, ook vanuit juridisch oogpunt en vooral hóe. Met als resultaat dat u niet meer of in ieder geval veel minder tegen zo’n gesprek opziet en de vertrouwensrelatie met de patiënt zoveel mogelijk hersteld wordt.

Voor iedere zorgprofessional:

die voorbereid wil zijn op een medisch incident of complicatie, zodat het gesprek met de patiënt of familie na afloop goed verloopt.

Wat leert u:

– inzicht verwerven in uw eigen gedrag
– het gedrag van uw gesprekspartner voorspellen
– non-verbaal en verbaal empathisch communiceren
– verdriet en boosheid opvangen
– een moeilijk gesprek constructief laten verlopen
– het vertrouwen zoveel mogelijk herstellen

Tarief:

– Individuele training: € 400,- ter locatie Training in Praktijk, Baarn. Incompany € 550,- (igv reistijd > 2 uur vv + € 100,-)
(inclusief voorbereiding, zelftest, trainingsmateriaal, exclusief btw en reiskosten à € 0,29 / km).

Klantervaringen

C. Douw, orthopedisch chirurg, Jeroen Bosch Ziekenhuis (Den Bosch)

‘Voorbereid op incident of complicatie’
“Communicatie is van enorm grote invloed op het effect van gesprekken. Niet alleen verbaal, maar vooral ook non-verbaal. Ik denk vaak dat ik empathisch reageer, maar als ik met afstand naar mijn lichaamstaal kijk, blijkt dat dat niet altijd zo overkomt. De training heeft me bewust gemaakt van de invloed van mijn manier van communiceren en me op een andere manier naar mezelf leren kijken. Ik heb ook praktische handvatten aangereikt gekregen om lastige gesprekken beter aan te gaan en ik merk in de praktijk dat het werkt!“ Lees verder

Meer weten?