Referenties

Marijke Becht, Huisarts te Oss
‘Duo dagen WDH Oss’
“De invulling van de eerste dag van onze Duodagen in het najaar van 2017 stond in het teken van medisch incidenten, verzorgd door Training in Praktijk . ’s Morgens gaf een docent Gezondheidsrecht voorlichting over de juridische implicaties van medisch incidenten, een heel duidelijk en leerzaam verhaal. Vervolgens vertelde een communicatietrainer over de impact van medisch incidenten en het belang van open en empathisch communiceren. We hebben geleerd wat je kan zeggen na een medisch incident en dat het heel belangrijk is zo snel mogelijk na het incident spijt te betuigen.
’s Middags zijn we zelf aan de slag gegaan met verschillende manieren van communiceren, aan de hand van het communicatiemodel ‘De Roos van Leary’. Er zit veel kracht in het werken met ‘De Roos van Leary’, het leert je snel gedrag te herkennen en bewust ander gedrag in te zetten. Daarbij maakte het oefenen met de trainingsacteur het levensecht”.


I.P.J.J. Marsman, bedrijfsarts, A-REA (Zeist)
‘Voorbereiding tuchtzaak’
“Mede dankzij de oefeningen en reflectie van zeer goed op de reële praktijk gerichte rollenspelen stond ik met veel zelfvertrouwen voor de RTC. Zelfs het feit dat ik toch een maatregel (waarschuwing) heb opgelegd gekregen, brengt dat nu mijn vertrouwen in mijn eigen professionaliteit niet aan het wankelen. Ik beschouw het dankzij de gewonnen kracht door de oefeningen juist als een zeer leerzame gebeurtenis.
Ik beveel elke collega die een tuchtklachtenprocedure moet doorgaan van harte aan om zsm een traject met een van de consulenten van Traininginpraktijk aan te gaan. Scheelt meteen een paar slapeloze nachten na de incassering van een tuchtklacht.”

Loes Paauwe, secretaris calamiteitencommissie, Huisartsenpost Amsterdam
‘Empathisch communiceren’
“Ik heb een combinatie van ‘empatisch communiceren’ en ‘effectief omgaan met weerstand’ in de vorm van een individuele training gedaan’. Gewapend met een camera oefenden wij een aantal keren een casus uit mijn praktijk. De eerste keer ‘speelden’ wij het gesprek na. De opname keken wij terug, en na de achterliggende psychologie besproken te hebben, hielden wij hetzelfde gesprek opnieuw. Met enkele (non-)verbale aanpassingen en een veel gewenster gespreksverloop! Ook draaiden wij de rollen een paar keer om, waardoor ik zelf kon ervaren hoe iemand op mij reageert. Dat wat ik geleerd heb (in 3 uur tijd), komt mij niet alleen van pas in mijn werk als secretaris van een calamiteitencommissie, maar ook daarbuiten. Ik heb de training met een 10 gewaardeerd. De eerste positieve effecten heb ik inmiddels ervaren..”

dr. R. Jansen, Orthopedisch chirurg, St. Maartenskliniek (Nijmegen)
‘Poli-tijd verkorten’
“Training in de praktijk heeft mij, met de training ‘poli-tijd verkorten’, op efficiënte wijze en met bruikbare feedback, inzicht gegeven in ‘mijn manier’ van poli doen. Daarnaast heb ik op de koop toe uitleg over manieren van communiceren gekregen die zowel ‘op de poli’ als in het dagelijks leven erg bruikbaar zijn. Als mijn poli nu uitloopt is het een bewuste keuze van mij om aan bepaalde patiënten meer tijd te besteden en niet de patiënt die mijn tijd stuurt. Kortom: voor mij een cursus die zeker de moeite waard was en waarvan ik vrijwel dagelijks profijt heb.”


M. Jager, kinderarts & medisch specialist patiëntveiligheid, Jeroen Bosch Ziekenhuis (Den Bosch)
‘Eerste Hulp bij Incidenten’ (EHBI)
“Ik gun iedere assistent en iedere dokter zo’n training. Een open gesprek na een incident is niet alleen voor de patiënt van de belang, maar ook voor de zorgverlener, ook wel aangeduid als ‘the second victim’. Aandacht voor de opvang van zorgverleners is van belang vanuit persoonlijk oogpunt, maar ook vanuit het oogpunt van preventie en patiëntveiligheid. Menselijk kapitaal is het belangrijkste wat we hebben in een zorginstelling. We moeten ons best doen om zorgverleners zo min mogelijk beschadigd uit een gesprek te laten komen.”

dr. L. Baur, Cardioloog, Atrium MC (Heerlen)
‘Eerste Hulp Bij Incidenten’ (EHBI)
Met een trainer van Training in Praktijk heb ik twee middagen allerlei scenario’s geoefend en op video opgenomen. Dat laatste was heel waardevol. Zo zie je welke houding jij in een gesprek aanneemt. Ik zag dat als ik werd aangevallen, ik automatisch in de verdediging ging. Dit lokte een nieuwe aanval uit, waardoor ik me nog meer ging indekken. Ik heb in korte tijd geleerd om dat patroon te doorbreken. Het tweede gesprek verliep precies zoals we hadden geoefend. Ik kon beter ingaan op de vragen en behoeften van de familie. Zij vonden het ook een goed gesprek en hun klacht was daarmee afgerond.”


dr. P.P. Horsting, Orthopedisch chirurg, St. Maartenskliniek (Nijmegen)
‘Empathisch communiceren’
“De training van Training in Praktijk heeft mij meer bewust gemaakt van de invloed van (non-verbale) communicatie op het verloop van de anamnese, niet alleen de informatie die je nodig hebt, maar ook de manier waarop die wordt gegeven door de patiënt verloopt in een positieve sfeer.”

M. Brenninkmeijer, Uroloog, Waterland Ziekenhuis (Purmerend)
‘Empathisch communiceren’
“Ik vond de training verrassend en nuttig. Normaal gesproken heb je snel de neiging er minder serieus op in te gaan maar de manier waarop het is opgezet voelt veilig en gemakkelijk. Het zelfinzicht dat binnen 2 uur vergroot wordt heeft me aangenaam verrast en ik denk dat het voor iedere zorgprofessional aan te raden is kritisch te kijken naar zichzelf en zich bewust te zijn van communicatie.”


E. Poppen, kinderarts, Tjongerschans Ziekenhuis (Heerenveen)
‘Eerste Hulp Bij Incidenten’ (EHBI)
“De training zorgde voor een goede voorbereiding op het moeilijke familiegesprek. De juiste toon kon direct worden gezet. Mede daardoor was er sprake van hersteld vertrouwen en werd afgezien van verdere stappen na een “misser”. De training was goed voorbereid en onderbouwd en vond plaats in een vertrouwde en veilige setting. De nazorg vanuit de training is ook prettig!”

W. van Blarikom. GZ-psycholoog, Kempenhaeghe (Heeze)
‘Empathisch communiceren’
“Het was een hele prettige, zinvolle training zeker als je echt een lastig gesprek moet voorbereiden, zoals na een incident. Het is praktisch en concreet en er kan veel geoefend worden.”


A. Smulders-de Jong, apotheker, Julius Apotheek (Baarn)
‘Spreken in het openbaar
“Doordat Training in Praktijk maatwerk levert, kon de trainer mijn onderliggende barrières doorbreken om te spreken in het openbaar. Er wordt weinig theorie behandeld, maar genoeg om de noodzakelijke inzichten te verwerven. Door de nadruk op het oefenen, ging er een knop om. Als ik het zelf niet mee had gemaakt, zou ik het niet geloven!”

C. Zwaan-Gagenel, huisarts (Baarn)
‘Functioneringsgesprekken’
“Verrassend, inspirerend, praktijk gericht! Zeker een eye-opener voor de dagelijkse praktijk op het gebied van personeelsbeleid in de huisartsenpraktijk!”


C. Douw, orthopedisch chirurg, Jeroen Bosch Ziekenhuis (Den Bosch)
‘Empathisch communiceren’
“Communicatie is van enorm grote invloed op het effect van gesprekken. Niet alleen verbaal, maar vooral ook non-verbaal. Ik denk vaak dat ik empathisch reageer, maar als ik met afstand naar mijn lichaamstaal kijk, blijkt dat dat niet altijd zo overkomt. De training heeft me bewust gemaakt van de invloed van mijn manier van communiceren en me op een andere manier naar mezelf leren kijken. Ik heb ook praktische handvatten aangereikt gekregen om lastige gesprekken beter aan te gaan en ik merk in de praktijk dat het werkt!“

dr. B. A. Swierstra, orthopedisch chirurg, St. Maartenskliniek (Nijmegen)
‘Empathisch communiceren’
“Failing to prepare is preparing to fail” is bij uitstek van toepassing op de training van Training in Praktijk.

F. van Ouwerkerk, huisarts (Utrecht)
‘Feedback geven’
“De trainer had een sterk inlevingsvermogen en omdat de training speciaal voor mij ontworpen was, kon ik de gesprekssituaties die ik lastig vond, heel realistisch oefenen. Het veelvuldige oefenen en de filmopnames terugzien van mezelf vond ik echt heel leerzaam”.